Bästa omslag: Och vinnaren är...

Varje år ordnar Svenska Förläggarföreningen Pocketparty för att belöna de mest sålda pocketböckerna, samt att dela ut ett specialpris för årets bästa omslag. Jag hittar inget liknande för vanlig utgivning. Trist. Varför ska inte talangfulla formgivare hyllas? Varför ska inte författare/förlag som orkat bry sig om presentationen uppmärksammas? Så: Föredeömligt pocketbranschen!



2005: Jens Magnusson har gjort omslaget till John Ajvide Lindqvists "Låt den rätte komma in".
2006: Sara R Acedo har formgett omslaget till  Marjaneh Bakhtiaris "Kalla det vad fan du vill".
2007: Jens Magnusson har gjort omslaget till John Ajvide Lindqvists "Pappersväggar".
2008: Jesper Weithz har skapat omslaget till Åsa Linderborgs "Mig äger ingen".

Min favorit är ”Pappersväggar”, men ”Mig äger ingen” har också sin definitiva charm och poäng!

Vilket är det bästa omslaget hitills under 2009?
Har du något annat omslag du absolut älskar? (Eller avskyr?)

Framtidsfredag III

Efter antagning och redigering, men innan boken finns i handeln krävs ett par stora beslut.

Jag avskyr när man slarvar med presentationen. Efter man lagt så mycket arbete på att få innehållet i boken att bli bra så kan man inte bara stressa igenom utsidan av paketet.

Framsidan måste fånga intresse men också representera innehållet. Helst innebär det att sticka ut lite också. Ett intetsägande landskap går bort liksom fotografier av en orelaterad människa går bort.

Baksidan kommer inte att skrivas av någon som skrivit så många blurbs att de utan att reflektera använder formuleringar som ”plötsligt vänds allt upp och ned”, ”det kommer att visa sig att” eller kort och gott ”motvilligt”.

Och författarporträttet sedan, när jag läser vad debuterande författare väljer att skriva (t.ex. på Svensk Bokhandel) så fokuserar de flesta på vad som fick dem att börja skriva och vad skrivande betyder för dem, hur får man det att kännas nytt och intressant?

Så mycket att fundera på! :)

     
Beskåda: En fyr. En spännande fyr. Fyrvaktaren är bokens titel. Där tänkte de till. Och den glada flickan, är det hon som dör eller bästa kompisen som lever med skulden efter nyss nämnda död? Det tredje omslaget här är den givna vinnaren, intressant blandning av färg och bild, den kan jag faktiskt tänka mig att läsa.

"Den perfekta titeln"

Titlar är en av mina stora passioner. När man hittat rätt titel så löser sig nästan alla övriga problem.

Jag är toknöjd med min titel, som dessvärre är hemlig än så länge. :) Däremot skulle jag kunna bjuda på några totalt misslyckade titlar på äldre projekt - och varför de är misslyckade.
”Yin och Yang” …problem: brist på kreativitet? :D
”Resan” …om det är den mest passande titeln så kan boken inte vara speciellt spännande.
”Ordentliga, hela och rena” …förutom att den är obekväm att uttala så känns den också rätt upprepande.

Vidare till någon mer kvalificerad än tonårs-jag, nämligen två titlar av Johanna Nilsson:
"SOS från mänskligheten"
"De i utkanten älskade"
Den första låter för käck för min smak, lite för komisk. Den andra är en klar favorit, fantastisk titel. Nu har jag faktiskt inte läst böckerna än utan snubblade på dem på
bokus. Ska dock ge mig i kast med dem snarast, bägge lät mycket intressanta.

Jag kan avslöja att min titel är tre ord. Jag har en förkärlek för längre titlar. Korta titlar tenderar att bli lite för allmänna, typ "lögnen", kan ju vara vilken lögn som helst, däremot "lögnen som tog över världen" är lite mer iögonfallande. Vilken av böckerna plockar du upp i bokhandeln?

Vilken typ av titlar gillar ni?

Framtidsfredag II

Ett ämne jag är väldigt bekant med just nu: Redigering

OM ett av mina fem förlag (se förra fredagen) skulle anta mig så väntar redigering tillsammans med en redaktör innan manuset är färdigt för utgivning. Ett omfattande och tidskrävande arbete, vad jag förstår.

Jag tycker att det är avskräckande att en redaktör ska tycka till. Varför redigerar jag så hängivet nu om jag ändå sedan måste få höra att allt ska skrivas om igen. Jag har redan skrivit på det här i flera år, jag har valt varje ord med omsorg. Jag är inte emot mer redigering pga arbetet som krävs, utan eftersom jag inte tänker skicka in det förrän jag är nöjd med det… och då är jag ju nöjd. Får jag tillbaka ett manus med rödmarkeringar på varje sida så blir det ett problem. Svaga partier finns säkert. Men inte i varje stycke, inte på varje sida, inte ens i varje kapitel.

Sedan vet jag av erfarenhet att kommentarer på manuset kan öppna ens ögon för problem man aldrig sett tidigare. Det är bra att någon kunnig läser berättelsen och hjälper till att hissa den till nya höjder. Men om jag får för många kommentarer tycker jag att det borde betyda att manuset inte är speciellt bra. Tänk om redaktören dissar en karaktär jag gillar, eller formuleringar jag är stolt över, eller min titel! Samtidigt som det är ett väldigt angenämt problem, eftersom det innebär utgivning.

Väntar med spänning på dagen då jag får veta hur det känns på riktigt.

Kapitel 16

Har verkligen hittat en extra glöd efter senaste tvivelattacken! :D

Skrivarvecka: 33
Kapitel: 16

Alla steg framåt jag tar nu ger mig riktigt bra självförtroende, har spekulerat om framtiden där jag är en publicerad och hyllad författare både en och två gånger, men det är okej, sparar materialet till framtidsfredag. ;)

Ålder: Okänd

Fortsätter på samma tankar som i gårdagens inlägg. Tittade in på en favorit-skrivarblogg (Fridas författardrömmar) och såg i summeringen av hennes bok-framsteg hittills att ett förlag uppmuntrat henne att åldra huvudpersonen, från 25 år till 32 år.

Finns det då en typisk ålder på huvudpersoner i vuxenlitteratur som man bör hålla sig till?

Jag tror å ena sidan att det beror på genre. Romantik/komedi gillar ju sina 35-åriga halvmisslyckade kvinnor till exempel. (Se: Marian Keyes) Deckare har länge gillat sina 45-åriga hårdhudade män, men nu börjar kvinnorna ta över där.

Jag tror å andra sidan att det beror på författare, man skriver gärna huvudpersoner kring sin egen ålder. Jag är lite upphakad på 25-åringar just nu, men om ett par år känns det troligt att jag istället hoppar på 35-tåget.

Jag tror å tredje sidan att det inte alls finns någon typiskt ålder på huvudpersoner i vuxenlitteratur. Är det riktigt bra litteratur så spelar åldern ingen roll. Några kända exempel.

:: Lizzy i ”Pride and Prejudice” (Jane Austen, 1813) är 20 år.

:: Holden i ”Catcher in the Rye” (J.D. Salinger, 1951) är 16 år.

:: Halim i ”Ett öga rött” (Jonas Hassen Khemiri, 2003) är 15 år.


                                  Wii har något för alla åldrar, som min bok men med mer träningsvärk ;)

Hur gammal är din huvudperson? (Mina två är 24 och 20.)

Hitta en läsare

Jag är som sagt skeptisk till om något förlag vill publicera en så pass annorlunda bok som min när det gäller en debut. Anledningen till det är att jag tänker mig att de vid en första anblick kanske har svårt att se någon typiskt läsargrupp att sälja boken till.

Samma problem ser jag med nästan alla romanprojekt jag bär inom mig.

Om jag skriver en vuxenbok med en sjuttonårig huvudperson, vem vill läsa den då? Om jag skriver en kärlekshistoria om ett gaypar, kan den då få en större publik än romantiklystna homosexuella? Om jag skriver en vardaglig historia med små övernaturliga inslag, skrämmer man bort både Svenssons och Scifi:s då?

Jag tror att man vid en andra granskning ändå kan identifiera en större publik. Inte minst eftersom mina böcker fokuserar mindre på handlingen och mer på språk och tema. Det är klart, de som är ute efter Marian Keyes (och de är MÅNGA!) kommer inte att hitta vad de söker i min problemtonåring, i gayparet eller i det oförklarade, men någon dag i veckan kan det ju smaka med variation också. Gäller bara att ett förlag ska se det så.

      
       Någon som kunde dela med sig av läsare?

Den stora frågan är om man alls bör tänka på potentiella läsare när man skriver. Jag gör inte det, och riskerar därför att aldrig bli publicerad. Hur gör ni?

Framtidsfredag I

Nu när boken äntligen närmar sig sitt slut har jag börjat tänka mycket på problemen som kommer sedan. Därför tänkte jag tillåta mig själv att filosofera om framtiden varje fredag.

Första steget är att hitta ett förlag.

Min plan är att jag först skickar till två förlag som alltid varit mina drömförlag. Är det dumt att skicka till bara två när det är så långa väntetider? Eller borde man vänta med sina drömförlag till senare i processen då manuset kanske utvecklats ytterligare? Ja, hur det nu än är med de sakerna så är nuvarande plan att börja med mina två drömförlag.

(En möjlig framtid?)

Om jag blir refuserad av de två skickar jag till tre nya förlag i nästa skede. Även dessa förlag har jag i stort sett redan valt ut men här är det lite mer öppet för förändringar.

Blir jag refuserad av fem förlag så tänker jag... inte skicka till fler. Inte direkt i alla fall. Då låter jag istället det manuset mogna och tar fram det efter ett år igen för att se om jag hittar vilka förändringar som måste göras. Är det väldigt korkat att ge upp efter bara fem försök? Rowling blev ju refuserad nio gånger och allt det där. Men jag måste ändå tro att något saknas i ett manus som blir refuserat fem gånger, är det då inte bättre att låta det vila ett tag? Hm, kanske inte.

Under tiden första boken vilar så skriver jag i alla fall så klart på min andra bok. Jag är faktiskt helt beredd på att mitt första manus inte kommer att bli publicerat som min första bok. Manuset är lite för annorlunda. Bättre då att först etablera sig och sedan publicera det här som andra bok. Eller bättre och bättre, jag misstänker bara att det är så det kommer att bli.

Beroende på vad de fem förlagen säger kan jag tänka mig att ändra mig. Är jag till exempel nära publicering och de skickar med lektörsutlåtanden så ligger det nog närmare att bearbeta texten med en gång och skicka till samma eller nya förlag, beroende på om de uttryckligen sagt att de gärna läser det en andra gång efter eventuella ändringar. Blir det däremot standard-nej så kör jag på originalplanen.

Någon annan med en framtidsplan eller skulle ni hellre ta det dag för dag, refusering för refusering?

Romansida vs. manussida

Nu när det går så mycket framåt började fundera på hur långt mitt manus (times new roman 12p 1,5 radavstånd) blir i boksidor. Det visade sig att snittet i bokhyllan var 315 ord per sida, och snittet i manuset hittills är 335 ord per sida. Det är perfekt! Då kan jag räkna en manussida som en färdig boksida med lite marginal tillgodo.

Min tre fjärdedelars roman är då på 152 sidor för närvarande!
Det är en ganska mäktig känsla. :D

Kapitel 15

Här går det undan! Bättre sent än aldrig och så där.

Skrivarvecka: 32
Kapitel: 15

Ska jag hinna klämma ett till kapitel i veckan? :D

Kapitel 14

När du inte längre trodde att det var möjligt! :D

Skrivarvecka: 31
Kapitel: 14

Något efter alltså. ;) Men jag har ju gjort annat, redigerat och så. Det viktiga är att jag börjar se resultat igen!

Ge upp?

Jag skrev ytterst lite under mina fyra semesterveckor. Tänkte att det nog blir lättare när man kommer tillbaka i vardagen, på det sätt jag är van att skriva. Men nu har jag jobbat min första vecka och ändå inte skrivit något alls.

Jag vill skylla på att jag haft för mycket att göra. Och att dåligt väder ger mig för lite energi för att orka skriva. Och att bra väder gör att jag skriver dåligt. Sanningen är nog att jag inte velat skriva eftersom det närmast bekräftar misslyckandet, boken kommer inte att skickas till något förlag i september som jag gav som nyårslöfte.

Hade därför en snabb tanke på att ge upp. Jag skulle fortfarande skriva så klart, det är lika naturligt som att andas. Och självklart fortsätta att kämpa och drömma om utgivning, det är mitt livsmål. Dessutom fanns hoppet om att få en bok publicerad innan jag blir 30 (ett och ett halvt år kvar nu!) också kvar. Så när jag började analysera mitt "ge upp"-infall kunde jag inte identifiera vad som var själva "ge upp"-delen. Därför bestämde jag mig för att fortsätta mot mitt nyårslöfte istället. Är inte september än. :)